– Det å drive med lokalprodusert mat er beinhardt arbeid. Det er en utfordring for mange å sette produktet i en kommersiell sammenheng.
Kort om Eivind Haalien
Interessen for norske mattradisjoner stråler fra CV-en til Eivind. Han er oppvokst på en fjellgård i Valdres, har kokkeerfaring fra Lom og har vært ambassadør for Nordisk ministerråds satsning «Ny Nordisk Mat» og etablerte matfestivalen Matstreif. Sitter i styret i Stiftelsen Matmerk og Spiseriet i Stavanger.
I dag finner du omtrent 650 leverandører av lokalmat i NorgesGruppens butikker. Denne satsningen er strategisk viktig for NorgesGruppen, fordi det bidrar til å utvikle matnasjonen Norge gjennom tradisjoner, nye smaker, innovasjon, historie eller kvalitet.
– Det er en del av samfunnsansvaret vårt, samtidig som det er et av våre konkurransefortrinn. Lokale matskatter treffer de kvalitetsbevisste forbrukerne, og styrker posisjonene for butikkene våre både i byene og i distriktene, sier Haalien.
Ikke tro på mytene
Når Haalien treffer produsenter og politikere blir han ofte møtt med mange myter, slik som at «du må være så stor for å komme inn i dagligvare» og at du som liten produsent «blir presset på pris».
– Jeg presser ingen på pris, produsenten får som regel den prisen de ber om. Og du trenger heller ikke å være en stor produsent. Vi har lokalmatprodusenter som leverer til én Joker-butikk og andre som leverer til over 1200 av NorgesGruppens butikker. Det er plass til store og små, både i butikkene og i markedet servicehandel og storhusholdning, sier Haalien.
I mange tilfeller er det en tålmodighetsprøve. Det tar tid for at lokale spesialiteter finner veien ut til det brede lag, er Haaliens erfaring.
– Det å drive med lokalprodusert mat er beinhardt arbeid. Det er en utfordring for mange å sette produktet i en kommersiell sammenheng. I butikkhyllen må varen din selge seg selv, og fange forbrukerens oppmerksomhet i mylderet av varer. Det er noe helt annet enn å selge på eget gårdsutsalg.
Bruker butikken som kjøleskap
God forretnings- og markedsforståelse er avgjørende for å lykkes når du vil ta steget videre fra gårdsutsalg og lokale markeder.
– Min jobb er å hjelpe deg å få produktene dine inn i butikkhyllen, men det er din jobb å få produktene ned i forbrukerens handlekurv. Det er til syvende og sist forbrukeren som avgjør om et produkt selger eller ikke, sier Haalien.
Forbrukerne ønsker et stort utvalg av varer, men handler stort sett ut fra vane og velger de samme varene. De ønsker raske og enkle løsninger, og er opptatt av pris. Det er viktig å ha i bakhodet.
– Hovedutfordringen for lokalmat er ikke at forbrukerne ikke har nok å velge mellom i butikkhyllene. Det handler om alle varene de velger bort, fordi de ikke kjenner til produktene fra før, sier Haalien.
Som produsent må du derfor legge kruttet i å vekke forbrukerens interesse.
– Det gjør du gjennom design, markedsføring, PR og ved at du som produsent står på stand i butikkene og forteller om produktet selv. Det er så viktig! Om du ikke har tid til det, så få noen til å gjøre det for deg, sier han.
Det er først og fremst i supermarkedene i norsk dagligvare som kompetansen, utvalget og historiene om de lokale matvarene kan formidles.
– For deg som er produsent, er ferskvaremedarbeiderne dine fremste ambassadører. Det er fagfolk som brenner for kvalitet, og de forteller gjerne forbrukeren om hvordan produktet ditt er laget, hvordan det best kommer til sin rett og historien om gården din, sier Haalien.
En skattkiste
Siden 2005 har NorgesGruppens engasjert seg i å få lokale norske matskatter tilgjengelig over hele landet. Gjennom satsninger som Jacobs Utvalgte, MENYs matskatter og sponsingen av VM i Ost, har NorgesGruppens butikker bidratt til å løfte frem mange norske matprodusenter.
– Min jobb er å hjelpe deg å få produktene dine inn i butikk-hyllen, men det er din jobb å friste forbrukerne slik at akkurat ditt produkt havner i handle-kurven, sier Haalien som her er på besøk hos «Den sorte havre».