#Merav

#Merav

Vi jobber for å selge stadig mer frukt, grønt, fisk, sjømat og grove kornprodukter, og samtidig redusere salt, sukker og mettet fett i vårt produktsortiment. Vi kaller dette våre #Merav- og #Mindreav-kategorier. Under ser du noen eksempler på #Merav. De viser hvordan NorgesGruppen jobber med hva vi selger, og hvordan vi selger det, for å bidra til sunnhet og helse for våre kunder – og dermed også for Norge.

Frukt og grønt


Plassering

Vi ønsker at folk skal få dekket sine «5 om dagen» gjennom besøk i våre butikker. Handler du i NorgesGruppens butikker, møtes du derfor først av grønnsaker og frukt. Etter at frukt- og grøntavdelingen ble flyttet fram i butikkene, har vi solgt betydelig mer frukt og grønt i våre butikker over hele landet. Områder der det før ble solgt minst frukt og grønt, har økt salget mest. Du kan lese mer om dette her.

Fordelsprogram for frukt og grønt

KIWI Pluss er kjedens fordelsprogram for kundene, som har nådd en medlemsmasse på over 1,2 millioner. Dette programmet brukes til å gi kundene økt bonus for frukt og grønt, sammen med andre insentiver for å velge sunne alternativer.  

Fisk og sjømat


Produktutvikling

Vi har snudd trenden på salget av fiskeprodukter i våre butikker til å bli positiv, blant annet gjennom introduksjon av stadig nye produkter som gjør det enklere for forbruker å tilberede fisk til middag (fileter uten skinn og ben).

NorgesGruppen arbeider dessuten for å gjøre det enklere for kundene å velge frosne varianter, samt å tilby hvit fisk i andre former enn de tradisjonelle. Innen fryst fisk er det flere nye, ovnsbakte fiskeprodukter som faller i smak hos kundene, og har en positiv salgsutvikling.

«Sunnspirasjon» hos MENY

MENY har lagt ned et omfattende arbeid i å gjøre fisk enkelt, fristende og lett tilgjengelig, og vant også Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring i 2021, som en anerkjennelse av dette arbeidet.

MENY snakker om «Sunnspirasjon», sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som inspirerer til å gjøre måltidene litt sunnere. Kjeden har innført Fisketirsdag, der den gir -30 % på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har den hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr.

Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett som alle kan få til, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, jobber MENY for å hjelpe kundene til å spise mer fisk.

Fiskelykke

Kommunikasjon er et av verktøyene vi bruker for å drive salget av sunne produkter. Et eksempel er KIWIs «Fiskelykke»-kampanje – en informasjonskampanje, som blant annet inspirerer til økt fiskekonsum gjennom oppskrifter. Denne har drevet opp salget av fisk og sjømat, i kombinasjon med bonus på disse produktene gjennom fordelsprogrammet KIWI PLUSS.

Fordelsprogram for fisk og sjømat

KIWI Pluss er kjedens fordelsprogram, som brukes for å drive salget på sunnere alternativer ved å gi medlemmene økt bonus på disse. Som del av dette får alle medlemmene 15 prosent bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt. Den positive effekten dette har hatt på salget av fiskeprodukter (sammen med informasjonskampanjen «Fiskelykke») viser at pris er en viktig faktor for økt fiskekonsum.

Tilrettelagt for enpersonshusholdninger

Kiwi lanserte i 2018 konseptet «Billig middag for 1» rettet mot enpersonshusholdninger. Lakse- og ørretproduktene i denne serien fikk svært god respons, og var en måte å tilrettelegge for at det skulle være enkelt å velge fiskemiddag.

Grove brød


Forbedrede resepter

Over to tredeler av brødene i våre hyller er ekstra grove eller grove, og i snitt er grovhetsprosenten på samtlige ferske brød som selges over 56 %. NorgesGruppens bakeri, Bakehuset, har lagt ned betydelige ressurser i arbeidet med brødsortiment. Forbrukernes ønsker har lagt mye av grunnlaget for arbeidet i prosjektet. Brød som oppleves som saftige og smakfulle, lukter godt og ser bra ut har vært viktige kriterier, ved siden av å skape et bredt og godt utvalg med variasjon og flere ekstra grove brød. Slik sikrer vi at vi tilbyr forbrukerne brød de ønsker, samtidig som de er grove med godt næringsinnhold. Den ene serien, Våre Groveste, er en serie hvor alle brødene har over 80 % grovhet, mye fiber, nøkkelhullsmerket og med mindre salt.

Høy grovhet på volumprodukter

En vellykket lansering av et ekstra grovt brød i samarbeid med treningsprofilen Jørgine Massa Vasstrand (alias Funkygine) har bidratt til en positiv volumutvikling innen ferske brød. I arbeidet med å utvikle brødet var Jørgine opptatt av at brødet både skulle være fiberrikt, inneholde protein og selvfølgelig smake godt med ulike typer pålegg.

Brødet har en grovhetsprosent på 93 % og er nøkkelhullsmerket.  Det er et saftig og ekstra grovt brød som er naturlig rikt på kostfiber, og har et høyt proteininnhold. Det ble belønnet med terningkast 6 av Bramat.no i en stor test av norske grovbrød. Også 100 % Grovbrød på KIWI, og Noras grovbrød på MENY fikk terningkast seks i den samme testen.

I løpet av kort tid ble det solgt over én million av dette brødet. Bare bestselgeren Norsk Fjellbrød – også det et grovt brød – var større i vårt sortiment.

Nøkkelhull

Nøkkelhullet er en offentlig merkeordning for matvarer som er sunnere enn andre i sin kategori.


Egne merkevarer

Over 300 av våre egne merkevarer er Nøkkelhull-merket. Unil, selskapet som utvikler NorgesGruppens egne merkevarer, har som mål at 25 % av NorgesGruppens totale omsetning i de kategoriene som er relevant for denne merkingen skal være våre egne Nøkkelhull-merkede produkter. Alle Eldorado-frokostblandinger er merket med Nøkkelhullet, og i 2019 kunne vi presentere vår første ferdigrett med Nøkkelhullet: Fersk og Ferdig Skikkelig Digg Kylling Szechuan.

Volum på Nøkkelhull

Vårt mål er at Nøkkelhull-produkter i 2025 skal ha en andel på 22,5 % av totalomsetningen i våre butikker. Vi er opptatt av å øke andelen av salget på nøkkelhull, fordi det er dette som utgjør en reell forskjell i retning av en sunnere handlekurv. Satsingen har gitt kontinuerlig vekst i andel med nøkkelhull de siste årene – i 2022 nådde vi en nøkkelhullandel på 21,2 % i relevante varegrupper i NorgesGruppen.

Tydelige forventninger om bruk av merket og ønske om flere nøkkelhullprodukter bidro til et betydelig løft i antall merkede produkter fra 2016 til 2017. Siden har vi sammen med leverandørene lansert stadig nye produkter med nøkkelhull, og i 2019 hadde vi rundt 1 200 Nøkkelhullprodukter totalt med salg over kr. 1 000,-. Vi har stadig flere varelinjer med dette merket, og er opptatt av at leverandørdialogen skal føre til at dette tallet øker videre. I alle varegrupper der det er mulig, ønsker vi å kunne tilby nøkkelhullsprodukter.

Nøkkehullmerkede brød

90 prosent av Bakehusets grove og ekstra grove brød er nøkkelhullsmerket. For brød stiller Nøkkelhullet krav til et minimumsinnhold av kostfiber og sammalt mel – fullkorn, samt krav til maksimumsinnhold av fett, salt og sukker. Sammalt mel er malt av hele kornet. Nøkkelhullsmerket brød skal inneholde minst 30 prosent fullkorn.

Priskutt på nøkkelhullprodukter

KIWI har i flere år gitt sine kunder prisløfte på nøkkelhull. For å hjelpe kundene med å ta sunne og gode valg, lover KIWI å alltid være blant de billigste på disse produktene. Tilbake i 2011 kuttet kjeden prisen på disse produktene, og har siden det gitt et prisløfte på disse produktene. KIWI har i dag over 500 forskjellige Nøkkelhull-merkede produkter i sine butikker.

Slik jobber NorgesGruppen med leverandørene

Slik jobber NorgesGruppen med leverandørene

NorgesGruppen har årlig oppfølging av alle leverandører for å sikre god kvalitet og unngå kritikkverdige forhold. For leverandørene med over 10 millioner kroner i årlige innkjøp, jobber vi med konkrete prosjekter innen bærekraft, og med strategiske samarbeidspartnere har vi satt felles, langsiktige mål.