Eksempel på samarbeid: GreeNudge
Hvis ditt første møte i butikken er en bugnende frukt- og grøntavdeling øker sjansen for at du handler mer grønt. Og den nøkkelhullmerkede pølsen får bedre odds hvis den ligger side om side og til samme pris som den mindre sunne pølsen. I samarbeid med NorgesGruppen har organisasjonen GreeNudge forsket på hvordan plassering og pris kan være helsefremmende virkemidler i dagligvarebutikken.
– Varenes plassering og pris er sterke virkemidler, som dagligvarehandelen aktivt kan ta i bruk for å nå ut til dem med usunt kosthold i befolkningen. Hvordan matvarene er plassert i butikken er et svært effektivt virkemiddel. Vi kjøper ofte det vi ser først. Vi kan dermed påvirke til sunnere matvalg gjennom en endring i omgivelsene i dagligvarebutikken. Effekten plasseringen har ser vi både ut fra hvor produktene er plassert i butikken, og hvordan de er plassert i forhold til hverandre, sier Samira Lekhal, grunnlegger og prosjektleder i GreeNudge, ph.d. og overlege.